Hoe verander je je leefstijl positief? Deze 7 tips gaan je helpen!

In 7 stappen naar een lichamelijk en geestelijk fitter en gezondere leefstijl. Hoe doe je dit zonder te veel te eisen van jezelf en door de bomen het bos niet meer te zien? Leefstijlcoach Meijke van Herwijnen van Visiom legt uit hoe je met simpele veranderingen in je gedrag en gedachten het beste resultaat behaalt.

Meijke van Herwijnen (1974) is spreker, schrijfster en trainer/coach. Ze is aan de Universiteit in Wageningen afgestudeerd in Voeding en Gezondheid. Sinds 2000 leert ze mensen hoe hun lichaam en verstand ‘werken’, onder andere via het programma Weg met de Weegschaal. Haar doel is dat je in je eigen leven dingen kunt veranderen op een manier die bij je past. Zo zorg je dat je je fit, aantrekkelijk en ontspannen kunt blijven voelen.

Ze geeft ons 7 goede tips die ook jou kunnen helpen je leefstijl blijvend te veranderen.

1. Focus op het positieve
“Het zit in de mens om te focussen op alles wat fout gaat en dat te willen verbeteren. Maar draai het eens om: focus op het positieve en neem dat als uitgangspunt om de minder goede punten beter te maken. Minder in je zwakte zitten, meer in je sterkte. Een mooi voorbeeld is wanneer iemand zegt van lekker eten te houden en daardoor denkt nooit te kunnen minderen met de bourgondische levensstijl. Deze persoon kan deze zwakte positief maken door te zeggen: ‘ik houd van eten en ben goed in proeven’. Door alles heel bewust te proeven en echt te genieten van het eten buit je deze zogenaamde zwakte uit en eet je pardoes ook nog met meer aandacht je eten op. Dat zorgt voor meer voldoening en verzadiging.”

2. Maak kleine stapjes in plaats van grote stappen
“Als je te snel te veel van jezelf vraagt en probeert om alles meteen goed te willen doen, dan raak je geheid teleurgesteld. Dus zorg ervoor dat je verbeterpunten in behapbare stukken opdeelt. Belangrijk hierbij is om te bedenken wat je al wel kunt in plaats van wat je niet kunt. Zo is het bijvoorbeeld nogal veeleisend om van jezelf drie keer per week naar de sportschool te moeten als je nog nooit gesport hebt. Een makkelijker doel is dan om bijvoorbeeld drie keer per week tien minuten te gaan wandelen en zo op te bouwen.”

3. Maak van verbeterpunten gewoontes
“Als je er een gewoonte van maakt om volkorenpasta te eten in plaats van witte pasta, dan wordt het op een gegeven moment een vanzelfsprekendheid waar je niet meer over hoeft na te denken. Als bewegen in het weekend iets is wat je standaard doet, maar doordeweeks niet, vind dan manieren om dit patroon te doorbreken. Probeer er ook doordeweeks een gewoonte van te maken om te bewegen. Neem bijvoorbeeld de fiets naar werk als dat tot de mogelijkheden behoort of doe de boodschappen wandelend.”

4. Eén ding tegelijk aanpakken
“Als je gezonder wilt eten en meer wilt bewegen en dat tegelijkertijd wilt veranderen, kun je gaan ervaren dat dat een onmogelijke klus is. Waarom? Niet omdat je deze twee punten niet kunt veranderen, maar omdat je twee dingen tegelijk wilt doen. Refererend naar Punt 2: vraag niet te veel van jezelf en maak kleine stapjes voorwaarts. Dus hierbij geldt: eerst het ene aanpakken en dan pas door naar het volgende. Begin met het makkelijkste en zet door; dat geeft zelfvertrouwen.”

5. Kijk naar je omgeving
“In wat voor omgeving bevind jij je? Leef jij in een huishouding waarbij de gezonde dingen vooraan in de koelkast staan? Of is dat juist het tegenovergestelde? En hoe is dat op het werk? Staat er altijd een pot drop voor het grijpen of staat er een fruitschaal op het bureau? Ga eens na wat de omgeving voor jou doet en of deze je helpt je doelen na te streven. En bedenk ook eens hoe mensen in die omgeving jou kunnen stimuleren hierbij. Besef dat een zwak moment niet altijd alleen maar bij jezelf ligt. Het is soms best moeilijk om wilskracht te tonen als een collega je altijd een stuk taart aanbiedt. Een tip: zeg NIET tegen je collega: ‘jij helpt me niet bij het behalen van mijn doelen omdat je me altijd taart aanbiedt’, maar WEL: ‘wil je me helpen om te zorgen dat ik taart laat staan en voor een gezondere maar wel lekker alternatief ga?’. De laatste manier is veel positiever en nodigt de ander uit om met je mee te denken.”

6. Praat en leg uit
“Als je aan een nieuw hoofdstuk in je leven begint, namelijk een gezondere en fittere leefstijl, dan is het heel belangrijk om je omgeving daarover in te lichten. Vergeet daarbij vooral niet om je bedoelingen daarbij goed duidelijk te maken. Wat wil je bereiken en hoe hoop je dit te gaan doen? En schroom niet om mensen om hulp te vragen. Er zijn genoeg die graag willen helpen en mee willen denken over hoe dat het beste kan.”

7. Vraag wat iemand anders belangrijk vindt
“Dit is misschien wel een beetje een verwarrende tip, maar toch best wel belangrijk. Als je bijvoorbeeld aan je partner uitlegt dat je minder wilt gaan snoepen, maar het zo brengt dat hij of zij eigenlijk ook niet meer mag snaaien, dan stuit je op meer verzet dan wanneer je vraagt wat de ander belangrijk vindt waar jij aan kan bijdragen. Probeer een gulden middenweg te vinden, zodat jullie allebei tevreden zijn.”